Nieuws

Meditatie oefeningen voor tijdens de feestdagen

Het voorbereiden en doorkomen van de feestdagen neemt veel tijd in beslag. Om toch aan meditatie toe te komen wat aangepaste oefeningen.

Voorbereidend denken

Er is veel wat niet vergeten mag worden: van de boodschappen voor het kerstdiner tot het wc papier. De geest denkt vooruit. Die service verleent hij niet eenmalig, maar onbeperkt. Steeds opnieuw dat boodschappen lijstje, het herhalen van wat je niet mag vergeten….steeds opnieuw.

Meditatie oefening: neem de gedachte “pauze” en prent die in, zo vaak je het je herinnert. Als het denkhoofd pauzeert bestaat de mogelijkheid om een lichaamszone lager te zakken, om uit te blazen.

Verzamelen en jagen

De idee is dat overvloed, luxe, moois en lekkers de feestvreugde verhoogt.

Meditatie oefening: tijdens het op jacht zijn, buit binnenhalen, vergelijken met de anderen of de jouwe wel de grootste is, je bewustzijn aanspreken en je afvragen: maakt dit gelukkig? Mijzelf, anderen? Zo niet: stop!

Tijd

Nu komen we tijd te kort, de dagen zijn ook zo kort… Straks komt het moment van: op tijd gaar, alles op tijd af. Soms ook de ervaring van tijd die kruipt, die niet voorbij wil gaan, er lijkt geen einde aan te komen aan dat diner, aan dat bezoek …

Meditatie oefening: pauzeer, ontspan, bedenk ”dit is nu”. Kijk, hoor, proef (ja, vooral dat)

Contact

Tijdens de feestdagen bestaat de aanname dat we bij elkaar willen zijn, in gezelschap, voor de gezelligheid. Soms kijken we er naar uit elkaar te zien, soms zien we er tegen op. Dat is op zich al een opmerkelijk gegeven.

Meditatie oefening: er is altijd iemand om contact mee te maken, zelfs de meest voor de hand liggende, de dichtstbijzijnde: jezelf. Verwelkom een ademtocht in een ruime borstkas en een ontspannen buik en neem de gedachte: “dit beleef ik nu”.

(nb: klik op het logo bovenaan om weer naar de site te gaan)